Voor een goede zaak

 0,00

Sociaal ondernemen in theorie en praktijk

Marianne Dagevos – Jiske Kiers – Jillis Kors – Petra Verhagen

Artikelnummer: 9789046904565 Categorieën: , ,

Beschrijving

In een tijd van complexe vraagstukken en maatschappelijke verschuivingen, zijn mensen nodig die nieuwe realiteiten creëren. Ondernemende mensen met frisse ideeën, durf om grote thema’s aan te pakken, die uitdagende missies formuleren en mensen met elkaar verbinden. Sociaal ondernemers zijn zulke mensen; netwerkers op het breukvlak van business en maatschappij. Bij sociaal ondernemen vallen businessinnovatie en sociale innovatie samen. Het sluit aan bij nieuwe visies op zaken doen, de opmars van nieuwe businessmodellen en de organisatie van communities en crowds. Sociaal ondernemers streven naar betekenisvol leven en werken, naar maatschappelijke waarde en een positieve impact op mens en milieu.

Voor een goede zaak is het eerste boek in het Nederlands met een uitgebreid overzicht van de stand van zaken van sociaal ondernemen en een samenhangende bespreking van theorie en praktijk. Sociaal ondernemen komt aan bod in de volle breedte: de Nederlandse maatschappelijke context, internationale ontwikkelingen, de bedrijfsvoering (management, marketing, financiering en impactmeting) en de overvloed aan resources waaruit sociaal ondernemingen kunnen putten. Dit alles geïllustreerd met veel inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Het boek besluit met een typologie en een uitnodiging tot nader onderzoek.

Voor een goede zaak is geschikt voor studenten aan sociale en economische opleidingen op hbo en wo niveau. Daarnaast is deze uitgave interessant voor ondernemers en beleidsmedewerkers.

Marianne Dagevos is zelfstandig onderzoeker, tekstschrijver en gastdocent, gespecialiseerd in sociaal ondernemerschap en maatschappelijke vernieuwing.
Jiske Kiers heeft een master global business & stakeholder management. Ze studeerde af op een typologie voor sociaal ondernemingen.
Jillis Kors is socioloog en docent/onderzoeker bij Saxion Hogeschool en is voorzitter van SROI Netwerk voor Nederland.
Petra Verhagen is socioloog. Zij was lange tijd als docent en ontwikkelaar werkzaam bij de HAN University of Applied Sciences op het gebied van kwaliteit en beleid, innovatie, (sociaal) ondernemerschap en diversiteit. Petra is succesvol auteur van diverse studieboeken bij Uitgeverij Coutinho.