Beschrijving
Hoe kun je als therapeut gebruik maken van verhalen om vervormingen in gedachten en gevoelens om te buigen naar helpende gedachten en positieve gevoelens? Hoe kun je handelingen waar het kind in vastgelopen is met beelden inspireren tot nieuw gedrag?
Vertel! is een indrukwekkend pleidooi om verhalen een belangrijke plaats te geven in de psychotherapie met kinderen. De werkwijzen en methodieken die Thea Giesen beschrijft zijn vernieuwend en origineel. Zij put daarbij uit een rijke ervaring. Als docent handvaardigheid en later als orthopedagoog werkte zij in de kinder- en jeugdpsychiatrie en zocht naar beeldende middelen om kinderen en jongeren, die in hun ontwikkeling waren vastgelopen, uiterlijk en innerlijk weer in beweging te krijgen. Als speltherapeut ‘beeldcommunicatie’ kwam de vraag: wat doe je met kinderen die de spelleeftijd ontgroeid zijn? De opleiding symbooldrama, maar ook de opleiding gezinstherapie boden haar de speelruimte om beeld en woord met elkaar te verbinden. Vervolgens ontdekte zij de verhalentherapie.
De eerste drie hoofdstukken bieden verhalen voor kinderen en hun ouders. Daarna volgen verhalen met kinderen en vervolgens komt Thea Giesen tot een geheel nieuwe methodiek om kinderen hun eigen thema te laten vinden en hun eigen verhaal te laten vertellen.
De vele voorbeelden en de heldere beschrijving van de processen maken van Vertel! een hoopgevend en toegankelijk boek.
Thea Giesen-Huijg (1946) is haar beroepsleven begonnen als docent handenarbeid op een middelbare school.
Na haar studie orthopedagogiek heeft zij gewerkt in het speciaal onderwijs, een dagactiviteitencentrum voor volwassenen met een lichamelijke- en meervoudige beperking en in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Na het behalen van de registratie klinisch psycholoog werd zij hoofdbehandelaar op een polikliniek voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Op de Hogeschool Leiden was zij docent ontwikkelingspsychologie en supervisor aan de opleiding voor Vaktherapie. Tot enige jaren geleden was zij gedragsconsulent voor volwassenen met een verstandelijke beperking.
Samen met Marijke de Mare, vaktherapeut beeldend, heeft zij een sociaal-kunstzinnige vaardigheidstraining ‘Kunst In Contact met Kinderen’ (Kick) ontwikkeld voor jongeren van 10- 16 jaar om met beeldende middelen de sociale redzaamheid, de sociale weerbaarheid en de sociale competenties te bevorderen. De Kick-methodiek is verder ontwikkeld als ‘Kracht In Contact met Kunst’ voor nieuwe doelgroepen: volwassenen met een verstandelijke- en meervoudige beperking en voor mensen met een dementieel syndroom. Sinds haar pensioen verzorgt zij de nascholing Kick.