Beschrijving
Het effect van trauma hangt van vele factoren af, zowel biologische als psychologische factoren. Tot nu toe is wetenschappelijk onderzoek vooral gericht op leeftijdgerelateerde symptomen van psychologisch welzijn in reactie op trauma. De nadruk ligt daarbij op het effect van trauma in plaats van op de vorming door trauma. De factor waar geen aandacht aan besteed wordt, is de impact van het ontwikkelingsstadium van het kind op de verwerking van traumatische ervaringen. Dit betreft de manier waarop trauma de uitvoering van ontwikkelingstaken beïnvloedt; een perspectief van vorming.
Het referentiekader dat bij volwassenen reeds is ontwikkeld, ontbreekt vaak nog bij kinderen. Kinderen zullen niet altijd getraumatiseerd raken van dezelfde gebeurtenissen als volwassenen, en kinderen kunnen diep getraumatiseerd raken door ervaringen die volwassenen niet als traumatiserend zullen beschouwen vanwege hun kennis van de wereld die tot een meer gerijpt perspectief heeft geleid.
In Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief presenteert Martine Delfos een nieuw model over trauma. In het model worden de kenmerken van ontwikkeling met de daarbij behorende ontwikkelingstaken van de hersenen toegepast op traumatische ervaringen. Het gaat daarbij mede om de toenemende connectiviteit (verbindingscapaciteit) van de hersenen. Het model verklaart de verschillen in reactie op trauma bij verschillende leeftijden.
Het model is toegepast op verschillende traumatische ervaringen zoals seksueel misbruik en oorlogstrauma. Een beter begrip van de gevolgen van traumatische ervaringen op kinderen en adolescenten kan ontstaan als het ontwikkelingsperspectief gehanteerd wordt.
Dit boek is deel 7 in de Picowo-serie. Het is een vertaling door Laura Dekkers (Msc) van de Engelse versie: Developmental Perspective on Trauma, deel 5 uit de Picowo-serie.
Dr. Martine F. Delfos is opgeleid als wetenschappelijk onderzoeker in de psychologie en is tevens werkzaam in de praktijk als therapeut. Zij heeft langdurig ervaring opgedaan met het diagnosticeren en behandelen van kinderen, adolescenten en volwassenen. Zij is onder andere gespecialiseerd in relatietherapie, autisme en eetstoornissen. Naast haar therapeutische praktijk verzorgt zij nascholing aan psychologen, psychiaters, orthopedagogen, artsen, maatschappelijk werkers en groepsleiders. Als wetenschapper ontwikkelt zij modellen die in directe relatie staan tot de maatschappelijke en wetenschappelijke werkelijkheid.