Beschrijving
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… ‘Mag ik er zijn, zoals ik ben?’ is een vraag waar jonge kinderen erg mee bezig zijn. De voorschoolse leeftijd is immers dé leeftijd bij uitstek waarin de identiteit gevormd wordt. Het is echter ook de leeftijd waarin de eerste vooroordelen opduiken. Dit werkboek biedt concrete suggesties om peuters en kleuters te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun identiteit en bij het leren respectvol om te gaan met anderen. Daarbij gaat het om een reeks praktische en eenvoudige activiteiten, die zijn uitgetest in diverse kindercentra, zowel kinderdagverblijven als buitenschoolse opvang. De in Spiegeltje, spiegeltje beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen.
Caroline Boudry ondersteunt teams bij het ontwikkelen van een kwalitatieve kinderopvang. Door het verhaal van kinderen, ouders en medewerkers in beeld te brengen werkt ze aan pedagogiek die nauw aansluit bij de leefwereld van het kind én van de teams waarmee ze werkt.
Caroline maakte onder meer de films Wiegelied voor Hamza en Childcare Stories. Ze is co-auteur van Gepeuter en Spiegeltje, spiegeltje, twee basiswerken over kunstzinnig werken met kinderen en respectvol omgaan met diversiteit. Samen met Herwig De Weerdt schreef ze recent Ontvlambare vingers, een boek en dvd die het kijken naar kinderen centraal stellen. Verder verzorgt Caroline Boudry de vaste rubriek Okiddo in KIDDO. Haar artikels stimuleren professionelen om in te spelen op avonturen in de dagelijkse praktijk met jonge kinderen.
Michel Vandenbroeck werkte twintig jaar bij het VBJK Expertisecentrum voor Opvoeding en Kinderopvang, in Gent, België. Hij leidde er diverse projecten in verband met kwaliteitsverbetering en toegankelijkheid van de kinderopvang en het omgaan met diversiteit. Hij was mede-oprichter van het Europese netwerk DECET (Diversity in Early Childhood Education and Training). In 2004 promoveerde hij aan de Vakgroep Sociale Agogiek (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) van de Universiteit Gent, met een proefschrift over de geschiedenis van de Vlaamse kinderopvang en de pedagogiekontwikkeling in deze sector.
Sinds 2005 werkt hij aan deze vakgroep en doceert er Kinderzorg, Gezinspedagogiek en Professionalisering van het sociaal werk.