Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool

 0,00

Francine Jellesma

Artikelnummer: 9789088509070 Categorie:

Beschrijving

Kinderen in Nederland brengen vanaf hun vierde tot en met ongeveer hun twaalfde een groot deel van hun tijd door op de basisschool. Daar zitten ze in een klas samen met een groep andere kinderen en voor velen is dit acht jaar lang dezelfde groep. Een groot deel van de sociaal-­emotionele ontwikkeling vindt dus plaats in deze setting.
In dit boek behandelt Francine Jellesma alle aspecten van deze ontwikkeling: relaties met leeftijdsgenoten, de band en interacties met de leerkracht, de emotionele ontwikkeling en de sociaal-emotionele problemen in de klas inclusief de bijbehorende doelen en interventies. Ze gaat specifiek in op faalangst, schoolweigering, pesten, motivatie en betrokkenheid. Ook de grote ontwikkelingspsychologische theorieën komen aan bod, evenals de pedagogische theorieën over onderwijs en hoe je deze terugziet in de manier waarop het onderwijs is vorm­gegeven. Daarnaast legt Jellesma uitgebreid uit welke doelen scholen op sociaal-emotioneel gebied moeten behalen.

Francine Jellesma doceerde deze thema’s jarenlang aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte veel samen met basisscholen, deed onderzoek naar sociaal-emotionele thema’s en werkte met kinderen in de schoolsetting. Door de concrete voorbeelden heeft ze in dit boek een goede balans gevonden tussen de abstracte wetenschap en de concrete praktijk.

Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool is daarom een echte aanrader voor professionals in opleiding (tot leerkracht, pedagoog, ouder-kindcoach, psycholoog, logopedist), en ook voor professionals in het veld die hun kennis willen bijspijkeren.

Dr. Francine Jellesma is in 2008 gepromoveerd in de Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden. Zij werkte vervolgens bijna 10 jaar aan de Universiteit van Amsterdam op de afdeling Pedagogische Wetenschappen als universitair docent. Daar verrichtte zij onderzoek naar het sociaal-emotionele functioneren van kinderen op school en doceerde zij op ditzelfde gebied. Daarnaast was zij betrokken bij de oprichting van de Universitaire Pabo van Amsterdam en ze bleef ook binnen deze opleiding werkzaam. Zij ondersteunde in deze periode zowel studenten als schoolbesturen bij het vertalen van de wetenschap naar de praktijk. Ook deed ze deeltijd praktijkwerk met kinderen.
Francine heeft zich vervolgens volledig toegelegd op de vertaalslag van de theorie naar de praktijk. Dit doet zij door leerkrachten, ouders en kinderen te coachen en door boeken te schrijven.