Beschrijving
Geen beoordelingsexemplaar aanvragen, maar dit boek gewoon aankopen? Dat kan in onze webwinkel
Het werk van wetenschappers mondt altijd uit in teksten. In boeken, in artikelen, in stukjes in de krant. Wie zich wil handhaven in de wetenschap, zal dus moeten kunnen schrijven. Maar ook voor studenten die geen wetenschappelijke loopbaan voor ogen hebben, is het belangrijk schrijfvaardig te zijn. Want ook zij worden beoordeeld op hun papers, werkstukken en scripties.
Hoe leer je een gestructureerde, aansprekende, onderbouwde wetenschappelijke tekst te schrijven?
Schrijven voor de wetenschap is een compacte handleiding voor (beginnende) schrijvers van academische teksten. Het boek geeft inzicht in de manier waarop wetenschappers redeneren en structuur aanbrengen in hun teksten. Ook is er veel aandacht voor alinea-opbouw, formuleren en veel voorkomende stijlfouten. Schrijven voor de wetenschap behandelt conventies achter academische teksten en leert studenten hoe zij op basis van die conventies teksten kunnen evalueren en becommentariëren. In deze herziene editie is onder andere een hoofdstuk over populariseren toegevoegd, dat je leert wetenschappelijke teksten toegankelijker te maken voor een breder publiek.
Aan de hand van tekstcasts (podcasts bij een voorbeeldtekst) laten de auteurs zien hoe je kennis uit het boek kunt toepassen om bestaande teksten te verbeteren.
Bij het boek hoort een uitgebreide e-learning, waarmee je zelfstandig kunt werken aan je (academische) schrijfvaardigheid. De oefeningen beslaan een breed scala aan thema’s: van spelling en interpunctie tot en met richtlijnen voor citeren en verwijzen.
Dit boek is geschreven voor studenten uit het wetenschappelijk en hoger onderwijs.
In deze tweede editie hebben de auteurs al het goede van de eerste editie behouden en de uitgave herzien op de volgende punten:
- Er is een nieuw hoofdstuk toegevoegd over populariserend schrijven.
- Lexicale verwijzingen in teksten en verwijsfouten hebben meer aandacht gekregen.
- De onderdelen over stijl zijn uitgebreid.
- Het onderwerp feedback geven is uitgebreid met onder andere een downloadbaar feedbackformulier.
- Er is een instructie toegevoegd over digitale hulpmiddelen bij het maken van literatuurverwijzingen en bibliografieën.
- De e-learning is beter in de tekst geïntegreerd door – waar mogelijk – concreet naar oefeningen te verwijzen.
Daniël Janssen studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde. Hij is hoofddocent Taal en communicatie en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en schrijft intussen 35 jaar vrijwel elke dag voor de wetenschap. Hij werkte acht jaar als redacteur voor het International Journal of Business Communication. Daarnaast schreef hij samen met collega’s verschillende adviesboeken, zoals Een praktische cursus argumenteren, Beleidstekstwijzer en Zakelijke communicatie (voor professionals).
Lucas van der Deijl studeerde Geschiedenis en Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in Amsterdam op een proefschrift over vertalingen in de vroege Verlichting in Nederland. Momenteel is hij universitair docent Oudere letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar verzorgt hij onder meer onderwijs in academisch schrijven.
Henri Raven studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is partner bij communicatiebureau Hendrikx Van der Spek. Hij verzorgt vele trainingen in schrijven en overtuigen en (her)schrijft teksten voor een zeer gevarieerde klantenkring. Daarnaast is hij docent Academisch en professioneel schrijven bij de masteropleiding Communicatie en Organisatie aan de Universiteit Utrecht.