Beschrijving
Hoe geef je leiding aan een lerende organisatie? Hoe zorg je ervoor dat er een professionele en inspirerende cultuur ontstaat waar de collectieve ambitie zichtbaar en voelbaar is in de school? Het onderwijs wil altijd door. Daar schuilt een vitale kracht in. Het kan ook maken dat men in de waan van de dag opgaat in allerhande activiteiten. Het maken van gerichte keuzes op basis van aandacht en waarden in de school maakt dat de school veerkrachtig blijft en men er zinvol en bevlogen kan werken. Het verdelen van verantwoordelijkheden op basis van talent maakt dat er ruimte is voor ieders inbreng in het verzorgen van goed onderwijs.
Een onderwijsleider maakt dat mogelijk en laat zien waar de school voor staat, werkt onderscheidend naar buiten toe en verbindend in het team. Iedereen doet ertoe. En dat is nodig om het mechaniek der relaties dat draait in de school een vliegwiel te kunnen laten zijn dat energie genereert!
Regieversterkend leiderschap biedt een praktische en tevens inspirerende integrale aanpak waarin aandacht, onderscheiden en verbinden kernbegrippen zijn. Tevens maakt het concreet hoe een gesprekscyclus en een strategisch plan, dat tevens een compact schoolplan is, met elkaar samenhangen en elkaar versterken wanneer iedereen in de school betrokken is bij het scheppen hiervan.
Elena Carmona van Loon (1970) werkt met veel plezier als orthopedagoog-generalist in haar eigen praktijk als opvoedkundige en behandelaar. In het onderwijs werkt zij als trainster van onderwijsprofessionals en helpt zij scholen een goede begeleidingsstructuur neer te zetten. In het bijzonder zijn haar trainingen gericht op het regie versterkend handelen van leraren en leidinggevenden maar ook op de post-doctorale OG opleiding in Leiden en de VU. De trainingen zijn erop gericht de basishouding van professionals te versterken.