Beschrijving
Elk kind moet gezien worden, zich kunnen ontplooien en de kans krijgen deel te nemen en bij te dragen aan de samenleving. Bij de opvoeding van kinderen en jongeren zijn veel mensen betrokken. Deels zijn dit professionals. Deze jeugdprofessionals dragen eraan bij dat kinderen en jongeren positief opgroeien. Deze opvoedverantwoordelijkheid vormt de basis van de pedagogische professionaliteit. Op een praktische en beschrijvende manier wordt in Pedagogische professionaliteit een toegankelijke inleiding gegeven op het werken met en voor jeugd.
Pedagogische professionaliteit beschrijft wat opgroeien, opvoeden en professionele bemoeienis in onze samenleving met zich meebrengen en wat deze betekenen voor je professionele rol binnen onderwijs, jongerenwerk, jeugdhulp, kinderopvang of de begeleiding van ouders. Vanuit drie dimensies wordt de professionele verantwoordelijkheid opgebouwd: het opgroeien en opvoeden van jeugdigen, de beroepsmatige betrokkenheid bij opgroeien en opvoeding en de professional als persoon. Pedagogische professionaliteit ontstaat uit de combinatie van deze drie dimensies.
Pedagogische professionaliteit is geschreven voor de studies Pedagogiek, Social Work, pabo en lerarenopleidingen, maar is ook interessant voor andere opleidingen waarin het werken met jeugdigen een belangrijke plek heeft.
Loes Houweling is pedagoog en als opleider verbonden aan de bachelor- en masteropleidingen ecologische pedagogiek van Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt zij als onderzoeker bij Hogeschool Leiden in onderwijspedagogisch onderzoek naar de ontwikkeling van professionaliteit. In 2011 is zij gepromoveerd aan de Universiteit voor Humanistiek met het proefschrift Let’s Dance, A self-other ethnography on educational relations.
Sinds 2012 is zij redactielid van Pedagogiek in Praktijk Magazine.
Roel van Goor is associate lector Jeugd en Samenleving en docent aan de masteropleiding Pedagogiek bij Hogeschool Inholland.