Overtuigend presenteren

 0,00

Mark Pluymaekers

Artikelnummer: 9789046908563 Categorie:

Beschrijving

Geen beoordelingsexemplaar aanvragen, maar dit boek gewoon aankopen? Dat kan in onze webwinkel

Een presentatie is pas succesvol als de toehoorders na afloop iets doen met de informatie die ze gekregen hebben. Ze moeten je product kopen, je beleidsplan steunen, investeren in je idee of de resultaten van je onderzoek serieus nemen. Overtuigend presenteren geeft je de perfecte handvatten om van je presentatie een succes te maken.

Het boek zelf is als een goede presentatie: onderhoudend, duidelijk en activerend. Je leert hoe je de aandacht van je toehoorders vasthoudt, hoe je ze meer kunt laten onthouden en hoe je ze kunt aansporen tot actie. De auteur behandelt 15 technieken die je hiervoor kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het vertellen van een verhaal met een herkenbaar plot, het verwerken van emotie in je presentatie, het inzetten van de expertise van je publiek of het gebruiken van hulpmiddelen zoals voorwerpen of metaforen. Deze technieken zijn ontleend aan inzichten uit de psychologie en de communicatiewetenschap; dit maakt Overtuigend presenteren net even anders dan andere presentatieboeken, waarin vooral de persoonlijke voorkeuren van de auteur(s) centraal staan.

Opbouw
Vijf criteria waaraan een goede presentatie moet voldoen vormen de ruggengraat van het eerste deel van dit boek. Deze criteria zijn één voor één uitgewerkt volgens een vaste structuur: Ieder hoofdstuk begint met een toelichting van het criterium. Vervolgens bespreekt de auteur drie technieken waarmee sprekers hun presentatie kunnen laten voldoen aan dat criterium. Bij elke techniek wordt uitgelegd hoe die werkt en waarom – voor zover we dat kunnen vaststellen op basis van wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast komen in ieder hoofdstuk meerdere succesvolle praktijkvoorbeelden aan bod. In het tweede deel van het boek (hoofdstuk 7 en hoofdstuk 8) staan tips voor de voorbereiding en uitvoering van de presentatie. Zo leer je onder andere hoe je om kunt gaan met zenuwen tijdens je presentatie en met vragen uit het publiek. Het is namelijk niet alleen van belang dat je begrijpt waarom de technieken werken, maar ook dat je ze kunt toepassen in je eigen presentatie.

Inclusief online leeromgeving
Met de code in het boek heb je toegang tot het online studiemateriaal. Dit materiaal bestaat uit voorbeelden van goede presentaties (beleids-, concept-, onderzoeks- en verkooppresentatie) en van de technieken die behandeld worden. Ook bevat de website tips voor een goede elevatorpitch.

Doelgroep
Overtuigend presenteren is geschikt voor alle studies in het hoger onderwijs die aandacht besteden aan presentatievaardigheden en kan ook gebruikt worden in bedrijfstrainingen.

Verschil met vorige druk
Aangezien Overtuigend presenteren  is als een goede presentatie (onderhoudend, duidelijk en activerend), is ervoor gekozen om de herziene uitgave niet fundamenteel te wijzigen: we hanteren dezelfde criteria voor een succesvolle presentatie en bij elk criterium worden nog steeds drie technieken besproken.
Wel bevat de tweede editie tientallen nieuwe voorbeelden en er is op verzoek van verschillende lezers ruimte gecreëerd voor onderwerpen zoals stemgebruik, retorische stijlmiddelen en online presenteren. Ook zijn nieuwe inzichten uit de wetenschappelijke literatuur verwerkt in het boek, evenals de lessen geleerd uit de vele presentaties die de auteur heeft gezien in de onderwijs- en onderzoekspraktijk.

Dr. Mark Pluymaekers is lector Professional Communication in a Digitalizing Society bij Zuyd Hogeschool en als docent verbonden aan de hbo-opleidingen Internationale Communicatie, European Studies en de Vertaalacademie.
Binnen zijn lectoraat doet hij onderzoek naar de inzet van digitale technologie in het optimaliseren van communicatieprocessen en het trainen van communicatieve vaardigheden. Daarnaast verzorgt hij scholing voor docenten op het gebied van onderzoeksbegeleiding, methodologie en statistiek.
Naast Overtuigend presenteren publiceerde Mark bij Coutinho eerder het boek Kwantitatief onderzoek voor journalisten, dat hij in 2020 schreef samen met Joris Boonen. Eveneens samen met Boonen bracht hij in 2019 het boek Zijn mijn onderzoeksvragen goed zo? uit in eigen beheer.

Extra informatie

uitgeverij

druk

2023, 2de druk

uitvoering

paperback

aantal pagina's

120

winkelprijs

€ 24,50