Beschrijving
Sociaal-pedagogisch hulpverleners hebben een breed werkveld. Hun cliënten variëren van kinderen met het syndroom van Down tot tbs-gestelden en van gezinnen met opvoedingsproblemen tot demente ouderen. Wat doen SPHers precies op al die verschillende terreinen? Hoe geven zij hun beroepsmatig handelen vorm?
Methoden voor sociaal-pedagogisch hulpverleners geeft een gestructureerd overzicht van de zestien meestgebruikte methoden in de SPH. De methoden zijn ingedeeld volgens vijf fasen in de sociaal-pedagogische hulpverlening: controle en beheersing, genezing en probleemoplossing, behoud of stabilisatie, (maatschappelijk) herstel, en groei of ontwikkeling van de cliënt.
Elke methode wordt toegelicht aan de hand van casuïstiek en voorbeelden. Met een inleiding en een nabeschouwing plaatsen de auteurs de verschillende methoden in een kader. Het boek sluit af met studietaken en een trefwoordenregister.
John Bassant was docent methoden en theorie aan de opleiding SPH van de Hogeschool van Amsterdam. Hij is nu (eind)redacteur van diverse boeken en tijdschriften op zijn vakgebied.
Sijtze de Roos is werkzaam als bestuurder, vrijgevestigd opleider, supervisor en coach. Hij heeft een achtergrond als docent, supervisor en coach bij sociale studies in het hoger onderwijs.
Marieke Linnebank is docent SPH.
Mart van Dinther is werkzaam als onderwijskundige en docent/onderzoeker bij de Fontys Hogeschool Pedagogiek in Tilburg en is gepromoveerd op het onderwerp self-efficacy, een centraal concept binnen de hedendaagse psychologie.
Wilte van Houten is docent SPH.