Beschrijving
Passie voor kunst is mooi, maar met passie alleen verdien je geen geld. Voor culturele organisaties die toekomstgericht werken, is ondernemerschap en zakelijk management net zo belangrijk als het artistieke product.
Management voor de culturele sector beschrijft de economische- en managementkant van het werken in de culturele sector. Het boek biedt een overzicht van belangrijke thema’s waar de (aankomend) manager in de kunst- en cultuursector mee te maken krijgt, zoals cultureel ondernemerschap, projectmanagement, strategisch management, hrm, financiën en marketing(communicatie). Voorbeelden en praktijkcases illustreren hoe belangrijke theorieën worden toegepast in de praktijk van de cultuursector.
Management voor de culturele sector is onderhoudend, praktisch en overzichtelijk. Mede door de samenvattingen per hoofdstuk, (discussie)opdrachten en een uitgebreide begrippenlijst is dit boek een ideale inleiding voor hbo-studenten die een opleiding, minor, of afstudeervariant in kunst- en cultuurmanagement volgen. De bijdragen van diverse experts uit het werkveld en de uitgebreide praktijkcases maken het ook tot een interessant boek voor iedereen met belangstelling voor zakelijk management in de cultuursector.
Annette van der Zee is psycholoog en coördinator van de minor Kunst- en cultuurmanagement bij de opleiding Vrijetijdsmanagement van Hogeschool InHolland Amsterdam/Diemen. De overige auteurs hebben hun sporen verdiend in het onderwijs, de advieswereld en bij culturele instellingen.