Beschrijving
Een fijne sfeer op school en in de klas is een voorwaarde voor goed onderwijs. Lessen in orde laat zien hoe (toekomstige) docenten een vriendelijke en veilige omgeving kunnen creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Het praktische handboek maakt ze bewuster van de eigen rol bij het ontstaan van bepaald gedrag van leerlingen en reikt instrumenten aan om lessen in orde te krijgen en te houden.
Net als de vorige edities, bestaat deze vierde, herziene uitgave uit vijf met elkaar samenhangende delen die betrekking hebben op het gedrag: het gedrag in de klas, in de school, van de docent, van de ouders en van de individuele leerling. De auteurs maken hierbij onderscheid tussen de twee verschillende manieren waarop docenten (probleem)gedrag kunnen beïnvloeden: preventief (problemen voorkomen) en operatief (problemen aanpakken). Bovendien komen diverse vragen aan de orde die actueel zijn in onderwijsland.
Bij dit boek hoort een uitgebreide website met vragen, opdrachten, checklists, voorbeeldbrieven, beoordelingsformulieren en interessante links.
Dit boek is geschreven voor studenten aan lerarenopleidingen en docenten die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren of aan specifieke vaardigheden willen werken. Het is ook geschikt voor stagiairs, zij-instromers, herintreders, leden van schoolteams, leidinggevenden in het onderwijs en lerarenopleiders.
Deze vierde herziene editie van Lessen in orde bevat de laatste wetenschappelijke inzichten over uiteenlopende onderwerpen, zoals probleemgedrag, ICT in het onderwijs, orde houden bij afstandsonderwijs, motivatie, gezag, differentiatie, het gebruik van mobieltjes in de klas, agressie tegen docenten, School Wide Positive Behavior Support en brutaliteit. Ook zijn handige tips toegevoegd om gedrag van leerlingen in goede banen te leiden, bevat het boek nieuwe inzichten over autismespectrumstoornissen en zijn er nieuwe websites opgenomen waaruit docenten inspiratie kunnen putten.
Peter Teitler was jarenlang verbonden aan het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht met als specialisme het omgaan met gedragsproblemen. Hij staat zelf voor de klas en is lerarenopleider.
Hij biedt ook lezingen, workshops en trainingen voor (startende) docenten en schoolteams.