Beschrijving
Maatschappelijke ontwikkelingen dwingen gezondheidszorgprofessionals uit verschillende beroepsgroepen nauw met elkaar samen te werken. Ook wordt een sterker beroep gedaan op de samenwerkingsvaardigheden met de cliënt en diens sociale netwerk. Efficiënte samenwerking leidt tot betere zorg, minder miscommunicatie en hogere tevredenheid bij alle betrokken professionals. Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn helpt (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals de onderlinge communicatie te verbeteren met alle betrokkenen.
Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn is het eerste boek dat communicatie bij interprofessionele samenwerking centraal zet. Het boek beschrijft de manier waarop samenwerkende professionals taal en strategieën kunnen inzetten om tot een goede afstemming te komen en gezamenlijke doelen te bereiken. Het behandelt naast effectief en samenwerkend communiceren ook de manier waarop je je spreekgedrag kunt inzetten en welke hulpmiddelen er zijn voor gespreksvoering. De uitgave ondersteunt bij het herkennen en toepassen van verschillende communicatiestijlen. Checklists, reflectieopdrachten en casuïstiek helpen bij het evalueren van de communicatie; van jezelf als individuele professional én als onderdeel binnen een team.
Interprofessioneel communiceren in zorg en welzijn is geschreven voor studenten van sociale en zorgopleidingen. Daarnaast is het geschikt voor alle professionals die werkzaam zijn binnen de gezondheidszorg en het domein mens en maatschappij.
Yvonne van Zaalen is lector Relationele Zorg bij de Haagse Hogeschool. Ook is zij strategisch adviseur onderzoek bij Fontys Paramedische Hogeschool. Eerder schreef zij voor Uitgeverij Coutinho diverse boeken over broddelen, onderzoek en interprofessioneel werken.
Stijn Deckers is orthopedagoog,docent bij de Radboud Universiteit en manager diagostiek en behandeling bij stichting Milo.
Marlies Mulderij is logopedist en geeft stem-, communicatie- en presentatietrainingen.