Beschrijving
Leerkrachten in het basisonderwijs moeten continu prikkelen, stimuleren, motiveren en nieuwe invalshoeken bedenken. Zo bevorderen zij een onderzoekende en nieuwsgierige leerhouding bij hun leerlingen. Dat vraagt van hen de nodige flexibiliteit en inventiviteit, kortom een enorm creatief denkvermogen. Juist over die vaardigheid zijn leerkrachten vaak onzeker.
Hoe bedenk je het?! is een uniek basisboek met meer dan 100 denkstrategieën en werkvormen. Naast praktische handvatten biedt het theorie voor het bevorderen van een creatief klassenklimaat en het ontwikkelen van het oplossingsgericht vermogen bij kinderen in alle basisschoolleeftijden (en bij leerkrachten). Met spel in de onderbouw en onderzoekend leren in de bovenbouw worden meningen, oordelen en manieren van denken onderzocht. Kinderen leren ideeën genereren, informatie ordenen en vragen stellen met behulp van vaardigheden als associëren, combineren, verbanden leggen, sorteren en organiseren. Er is ook ruime aandacht voor empathische vaardigheden, waarmee de ontwikkeling van ’21st century skills’ wordt gestimuleerd in alle jaargroepen. Hierdoor krijgen kinderen beter grip op de wereld waarin ze opgroeien.
Hoe bedenk je het?! is een inspirerend en praktisch toepasbaar naslagwerk voor pabo-studenten, leerkrachten in het basisonderwijs, onderwijsassistenten, studenten hbo Pedagogiek en trainers.
Jenny de Bode ontwikkelt en onderwijst creatieve werkvormen. Ze heeft veel ervaring als docent en geeft trainingen en workshops creatief denken en creatief doen aan het onderwijs.
Lia Nijman voert kunstprojecten uit voor gemeenten, scholen en instellingen. Ze heeft veel ervaring als docent en geeft trainingen en workshops creatief denken en creatief doen aan het onderwijs.