Beschrijving
In 2014 schreven Jos van der Horst en Bart van Kessel het boek ‘Iedereen aan boord!’, voor alle professionals die in klas, school, of samenwerkingsverband passend onderwijs proberen te realiseren voor kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Over de uitdagingen die dit met zich meebrengt en de ideeën van de auteurs over een effectieve aanpak, gaat dat boek. ‘Iedereen aan boord!’ beschrijft wat passend onderwijs vraagt van alle betrokkenen. Juist in de lastigste situaties. Wat de auteurs betreft is falen of slagen van passend onderwijs vooral afhankelijk van de mate waarin jij en je collega’s, ouders en andere betrokkenen, elkaar weten te vinden, begrijpen en tot samenwerking komen.
In deze veldgids zetten Bart van Kessel en Jos van der Horst de volgende stap en laten zij je zien hoe je samen met de mensen in je omgeving, oplossingen vindt in de situaties dat passend onderwijs je voor een grote uitdaging plaatst en je niet meteen weet welke weg te bewandelen. De meer dan twintig ruggensteunen voor rondom de klas geven stapsgewijs antwoord op de vraag, ‘Hoe ga ik te werk om passend onderwijs te realiseren voor die kinderen in mijn klas, voor wie dat niet vanzelf spreekt?’. Iedere ruggensteun gaat vergezeld van praktijkgerichte opdrachten en oefeningen, die je kunt uitvoeren in en rond je klas. Alleen, of samen met collega’s en ouders. Je kunt meteen aan de slag! De auteurs baseren hun ruggensteunen op hun eigen ervaringen.
De ruggensteunen in deze veldgids zijn eerst en vooral bestemd voor leerkrachten, docenten, intern begeleiders en zorgcoördinatoren. Maar ook voor diegenen met wie zij samenwerken. Natuurlijk op de eerste plaats de ouders, maar daarnaast ook alle onderwijsondersteuners, zorgprofessionals, leerplichtambtenaren, consulenten voortijdig schoolverlaten, of – bijvoorbeeld – de mensen van jeugdzorg.
Sinds 1997 helpt Jos van der Horst non profit organisaties bij het ontwikkelen en versterken van ondernemerschap, marktgerichtheid en klantgerichtheid. Met grote aandacht voor de praktijk: wat werkt wel, wat niet, rekening houdend met de kenmerken van non profit organisaties en de context waarbinnen zij hun werk doen?
Bart van Kessel heeft uitgebreide ervaring met projecten op het gebied van der samenwerking tussen het onderwijs en jeugdvoorzieningen. Zo maakt hij er zich bijvoorbeeld sterk voor dat kinderen die op de wachtlijst van speciaal onderwijs staan ondertussen worden opgevangen in het reguliere onderwijs. Hiervoor is het wel nodig dat er wordt samengewerkt met andere organisaties.
Bart was leerkracht en directeur in het speciaal onderwijs, en werkte o.a. als projectleider en coördinator van een Regionaal Expertise Centrum. Hij is sterk in het stimuleren van samenwerking en met anderen samen problemen oplossen.
Bart van Kessel: “Een goed verhaal vertelt meer dan welke preek ook, dus aan de slag met jouw verhaal.”