Beschrijving
De conclusie van dit boek luidt dat de hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland ‘enigszins’ achterlopen bij de wetenschappelijke inzichten die in de loop van de tijd zijn opgedaan door filosofen als Nietzsche, Kuhn, Habermas, Popper, Feyerabend en Freire.
Methoden en technieken van onderzoek zijn veelal receptenboeken, waarin wordt uitgelegd hoe onderzoek moet worden opgezet en uitgevoerd. Alsof er maar één manier is. Deze achterstand remt de valorisatie van kennis, met name de ontwikkeling van bruikbare kennis in de sociale- en economische wetenschappen. De inzichten van genoemde filosofen laten zien dat vooral door creatief denken en het oplossen van praktische vraagstukken inzicht wordt verkregen in de waarde van een theorie. In de technische wetenschappen is het gebruikelijk om een theorie in te zetten als een creatief instrument om oplossingen te bedenken voor een vraagstuk. De actiemethodologie, het ontwikkelen van een heuristiek en op basis daarvan oplossingen voor praktische vraagstukken bedenken en testen, kan zorgen voor de ontwikkeling van bruikbare kennis in de sociale en economische wetenschappen. De praktische waarde van onderzoek biedt een aanzet om tot een dergelijk methodologisch model te komen en formuleert criteria voor het beoordelen van scripties en proefschriften die ruimte bieden voor een flexibelere en creatieve werkwijze. Het boek is met humor geschreven en de tekst is verlevendigd met anekdotes en quotes.
Paul Delnooz startte naast zijn baan als lector in 2008 de Innovatie Academie. Vanuit deze academie begeleidt hij tot op heden hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland die het niveau en de praktische relevantie van het onderzoek willen verhogen. Ook begeleidt hij lagere en middelbare scholen, staat promovendi bij, geeft lezingen en schrijft boeken.