Beschrijving
Actieonderzoek is bezig aan een opmars. Steeds vaker kiezen professionals in zorg, welzijn, wonen, onderwijs en HRM ervoor om zelf met actieonderzoek aan de slag te gaan. De Kern van participatief actieonderzoek biedt deze professionals, of zij die dit willen worden, een beproefd model voor het doen van actieonderzoek.
Actieonderzoek
Actieonderzoekers richten zich al meer dan veertig jaar op maatschappelijk relevante thema’s. Actieonderzoek is een methode die is ontstaan vanuit de wens naar dienstbaar onderzoek voor maatschappij en beroepspraktijk. Actieonderzoek is onderzoek waarbij het gaat om de participatieve creatie van kennis én actie. In tegenstelling tot ’traditioneel’ onderzoek dat alleen een kennisdoel heeft, leidt actieonderzoek ook tot verandering. Actieonderzoek is participatief onderzoek. Actieonderzoekers werken actief samen met de deelnemers. Zij beschikken door het actieonderzoek over meer inzicht in hun doen en laten in bepaalde situaties en tegelijkertijd over kennis voor het verbeteren van hun handelen.
Ontstaan boek
Dit nieuwe boek is ontstaan uit de onderwijs- en onderzoekspraktijk met het vorige boek (Actieonderzoek voor professionals in zorg en welzijn). In dit boek zijn de ervaringen van de auteur, zijn collega’s en die van honderden studenten en onderzoekers verwerkt. Het boek sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in actieonderzoek en neemt een duidelijk standpunt in over wat actieonderzoek is. Het is een compleet en praktisch boek meteen geschikt voor actieonderzoek door studenten en professionals in hun beroepspraktijk.
In dit nieuwe boek
Het boek geeft benaderingen, ideeën, werkwijzen, handvatten en praktische aanwijzingen voor het ontwerpen, uitvoeren en begeleiden van actieonderzoek. Verspreid over vier delen komen o.a. aan de orde
– kenmerken van actieonderzoek
– actieonderzoek en theoriegericht-wetenschappelijk onderzoek
– klassieke onderzoekscriteria validiteit en betrouwbaarheid en specifieke actieonderzoek kwaliteitscriteria
– Wetenschappelijke kennis én ervaringskennis in actieonderzoek
– samenwerken en participeren in actieonderzoek
– veranderen in actieonderzoek
– actieonderzoek als een cyclus met zes fasen: de voorfase, de oriëntatiefase, de diagnostische fase, de ontwikkelingsfase, de actiefase en de evaluatiefase.
– methoden en technieken van systematisch onderzoek: o.a participerende observatie, discussie en dialoog in groepen
– ervaringsgerichte methoden voor het ontsluiten en delen van ervaringskennis, o.a. krachtenveld-analyse, wereld-cafe’s en PhotoVoice.
Ondersteuning
Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met verwerkingsopdrachten en/of praktische toepassingsopdrachten. Op de ondersteunende website staan voorbeelden, extra handreikingen, opdrachten, formats, en hulpmiddelen voor de gebruikers van dit boek. Vanuit Ferdie Migchelbrink Consultancy wordt ondersteuning gegeven met het werken van dit boek in onderwijs en professionele praktijk (www.ferdiemigchelbrink.nl)
Ferdie Migchelbrink studeerde sociologie en andragogie in Nijmegen en deed daar de lerarenopleiding maatschappijleer. Hij is werkzaam geweest als onderzoeker aan een universiteit, als leraar maatschappijleer, als supervisor in zorg en welzijn, als coördinator van een Gezondheidscentrum en als bestuurder.
Vanaf 1987 is hij bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en actieonderzoek. Als uitvoerend onderzoeker heeft hij meer dan 60 onderzoeken verricht. Hij is als projectleider en adviseur betrokken bij vele onderzoeken in zorg en welzijn. Naast het uitvoeren van contractonderzoek en het geven van onderzoeksconsult aan klanten in zorg en welzijn, werkte hij als docent in reguliere hbo-opleidingen, post-hbo en een aantal Masteropleidingen. Hij begeleidde en adviseerde studenten bij onderzoeksprojecten en hij verzorgde lessen en trainingen onderzoeksmethodologie.
Hij werkt nu als onafhankelijk professional. Hij heeft een eigen praktijk voor coaching en advies inzake praktijkonderzoek en actieonderzoek.