Beschrijving
Leerlingen in het basisonderwijs dansen graag. Het sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. Het vak dans is daarom via de Kerndoelen primair onderwijs en de Kennisbasis Pabo een vast onderdeel in de curricula.
DANS! is het eerste handboek dat de resultaten van onderzoek, beleidsvorming en jarenlange ervaring vertaalt naar een praktische handreiking. Met DANS! ontdek je als (aankomende) leerkracht de mogelijkheden van dans en leer je deze toe te passen in en te ontwikkelen voor je eigen lessen.
In het theoretische deel van DANS! wordt het vak onderbouwd en didactisch uitgewerkt vanuit leertheorieën, leerprocessen en ontwikkelingspsychologie. Verder bevat het een inzichtelijke leerlijn voor studenten, van een eerste dansactiviteit tot het volledig zelf ontwerpen van integratieve lessen. Ook is er uitgebreid aandacht voor voorgestructureerde dans, receptie en reflectie. Het praktische deel omvat leerlijnen dans voor groep 1 tot en met 8, voorbeelden van begeleiden van een dansproces in de (stage)praktijk en een gevarieerd aanbod met praktijkvoorbeelden, lessen, casussen, kijkwijzers en suggesties. Handreikingen voor het vormgeven van vakkenintegratie en inspirerend (digitaal) beeldmateriaal maken dit praktische handboek compleet.
De tweede druk van DANS! maakt een verdiepingsslag met nieuwe (praktijk)inzichten. Ook wordt tegemoetgekomen aan de suggesties van de gebruikers van het boek.
- nieuwe inzichten op het gebied van cultuureducatie en 21de-eeuwse vaardigheden, waaronder creativiteitsontwikkeling en onderzoekend vermogen;
- een inzichtelijke leer-/ontwikkelingslijn: hoe te komen van een eerste dansactiviteit tot het volledig zelf ontwerpen van integratieve danslessen;
- leertheoretische onderbouwing van dans in het onderwijs;
- actualisatie van de leerlijn dans voor de leerlingen van groep 1 tot en met 8;
- meer aandacht voor de voorgestructureerde dans, receptie en reflectie;
- aandacht voor receptie van professionele dans;
- meer uitgewerkte voorbeelden van begeleiden van een dansproces in de (stage)praktijk voor groep 1 t/m 8;
- meer variatie in voorbeeldlessen, kijkwijzers, casussen, praktijkvoorbeelden en suggesties;
- inspirerend beeldmateriaal, waaronder fragmenten van voorstellingen van Nederlands Danstheater.
DANS! richt zich op pabo studenten en leerkrachten in het basisonderwijs. Het handboek is ook geschikt voor studenten aan een kunstvakopleiding Dans.
Etje Heijdanus-de Boer was docent dans en drama bij de Hogeschool InHolland en heeft een adviesbureau voor drama en dans, Cadans. Ze is medeopsteller van de Kennisbasis Dans en Drama.
Ronald Hueskens is docent drama aan de Hogeschool van Amsterdam.
Anouk van Nunen is docent dans en drama bij de Hogeschool InHolland en medeopsteller van de Kennisbasis Dans en Drama.
Pauline Verhallen is docent aan de Montessorischool in Den Haag (voorheen docent dans en drama aan de Hogeschool Inholland).