Beschrijving
Als leerkracht sta je voor de uitdagende taak om je leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Vanwege de aanhoudende stroom van onderwijsvernieuwingen, razendsnelle technologische ontwikkelingen en eisen van ouders moeten leerkrachten hun manier van werken steeds veranderen. Maar hoe doe je dat?
Cyclisch onderwijs ontwerpen leert je hoe je je leeractiviteiten zo kunt inrichten dat je optimaal inspeelt op de verschillen tussen leerlingen en de onderwijsopbrengsten zo groot mogelijk zijn.
Hoofdstuk 1 gaat in op wat er van de leerkracht als professional verwacht wordt. In hoofdstuk 2 wordt beschreven hoe leerkrachten zelf de regie over hun onderwijs kunnen nemen door onderwijs(activiteiten) te ontwerpen volgens de vijfstappencyclus van opbrengstgericht onderwijs ontwerpen. In de hoofdstukken daarna worden deze ontwerpstappen uitgewerkt. Het laatste hoofdstuk gaat over werken met data in relatie tot het stellen van doelen en ontwerpen van onderwijs.
Cyclisch onderwijs ontwerpen (voorheen Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen) is in eerste instantie bestemd voor pabostudenten, maar het is ook geschikt voor professionals die al werkzaam zijn in de onderwijspraktijk.
Cyclisch onderwijs ontwerpen is de grondig herwerkte nieuwe editie van Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen (2012).
Anouke Bakx is onderwijspsycholoog en heeft ook zelf als leerkracht basisonderwijs gewerkt. Zij werkt als lector Leren & Innoveren aan de Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie.
Erik Bolhuis is hogeschoolhoofddocent Bewegen en Educatie aan de hogeschool Windesheim te Zwolle en heeft als opdracht het implementeren van ICT in de lerarenopleidingen van de hogeschool.
Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.