Beschrijving
Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek is een vernieuwend boek op het vlak van kwalitatief onderzoek. Het boek is bedoeld voor de onderzoeker die creatiever en meer ‘out of the box’ wilt leren denken over het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek.
In dit boek benadrukt Marion Matthijssen dat drie componenten van belang zijn in kwalitatief onderzoek: onderzoek, communicatie én creativiteit. Elk onderzoek en elke onderzoeksvraag vraagt om een eigen, unieke aanpak. De onderzoeksvragen, het doel van het onderzoek en de onderzoeksgroep moeten voorop staan in deze aanpak. En welke aanpak is dan het meest passend? Hoe kun je het beste aansluiten bij de onderzoeksgroep waardoor je de informatie ophaalt die je nodig hebt? Is een vragenlijst met vragen dan nog wel het geschikte instrument, of zou je wat anders moeten doen? Op welke wijze presenteer je de uitkomsten? Wellicht eens niet aan de hand van een rapportage, maar wat meer visueel.
Dat zijn allemaal onderwerpen die in dit boek aan de orde komen. Het boek gaat in op creatief nadenken tijdens het schrijven van een onderzoeksplan. Maar daarnaast worden er vele werkvormen gepresenteerd die je kunt gebruiken tijdens de dataverzameling. En tot slot wordt ingegaan op andere manieren waarop onderzoeksdata gepresenteerd kunnen worden. In het boek staan veel voorbeelden van creatieve werkvormen.
Na het lezen van dit boek zul je voortaan op een andere manier nadenken over de wijze waarop je kwalitatief onderzoek uitvoert.
Marion Matthijssen is een socioloog die ook een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’ heeft gedaan. Zij ziet onderzoek, communicatie en creativiteit als drie belangrijke componenten voor kwalitatief onderzoek. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en heeft in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de onderzoekswinkel’ opgericht. Ze heeft ruime ervaring in kwalitatief onderzoek en geeft daar veel training in. Sindsdien traint ze jaarlijks zo’n 150 mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld.