Beschrijving
Dit is een studieboek over bedrijfsethiek en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor opleidingen in het hoger (beroeps)onderwijs. In deze volledig geactualiseerde zesde editie is er ruim aandacht voor onderwerpen als duurzaamheid, privacy, discriminatie en social media.
Dit boek omvat twee delen. Het eerste deel betreft ethiek, bedrijfsethiek en beroepsethiek. Het gaat om vijf hoofdstukken: ethiek, bedrijfsethiek en MVO, bedrijfscultuur en bedrijfscodes, beroepsethiek, een stappenplan ethiek en een instructie met het oog op debatteren over ethiek.
Deel twee van het boek gaat over de praktijk van ethisch handelen van bedrijven: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het betreft hoofdstukken over marketing, marketingcommunicatie, Human Resource Management, social media en digitalisering. In het laatste hoofdstuk wordt dieper ingegaan op bedrijfsleven en mensenrechten.
Elk hoofdstuk bevat een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. In het boek zijn meer dan zeventig cases uit het bedrijfsleven opgenomen. Er is ook een uitgebreide index toegevoegd. Het boek wordt ondersteund door een website, waarop nieuws, opdrachten en oefentoetsen te vinden zijn.
M.m.v. Prof. dr. Muel Kaptein.
Jan de Leeuw, hogeschooldocent ethiek bij Fontys Hogescholen, schreef vele methodes voor levensbeschouwing en ethiek, waaronder voor het voortgezet onderwijs Standpunt en Zin in Zin. Bij Fontys Hogescholen was hij werkzaam bij de lerarenopleidingen voor levensbeschouwing, economie en maatschappijleer. Ook was hij daar jarenlang verbonden aan het Centrum voor Levensbeschouwing en Ethiek (CLE). Afgelopen jaren verrichtte hij ook werkzaamheden voor de Radboud Stichting, TeleacNOT (SchoolTV), de Universiteit van Tilburg en andere opdrachtgevers.
Drs. J. Kannekens, theoloog, is werkzaam als adviseur bestuur en organisatie bij de gemeente Bernheze.