Beschrijving
Veel mensen denken bij neuromarketing aan het ongemerkt beïnvloeden van de consument door het brein de boodschap als het ware ‘in te fluisteren’. Maar neuromarketing is meer dan dat. Neuromarketing biedt inzicht in zowel het bewuste als onbewuste proces in de mens. Door neuro-onderzoek in te zetten kunnen marketing- en communicatieprofessionals consumentengedrag beter begrijpen, effectiever communiceren en succesvoller innovaties vermarkten.
Basisboek neuromarketing geeft een kritische en wetenschappelijk onderbouwde inleiding in dit jonge onderzoeksgebied. Het model De complementaire cirkel van marktonderzoek helpt studenten en professionals om neuro-onderzoek in het bredere geheel van onderzoeksmethodes te plaatsen. Er wordt beschreven wat neuromarketing is en waarom en wanneer het ingezet kan worden. De werking van neuro-onderzoek wordt uitgelegd: hoe werkt het zenuwstelsel, welke onderzoekstechnieken zijn er en hoe kun je nagaan of deze technieken betrouwbaar, valide en ethisch verantwoord zijn? Ook een reeks van toepassingsmogelijkheden in marketing en communicatie komen middels diverse praktijkvoorbeelden aan bod.
Basisboek neuromarketing is geschikt voor studenten aan marketing- en communicatieopleidingen in het hoger onderwijs en kan ingezet worden voor vakken zoals marktonderzoek, marketingcommunicatie en consumentengedrag.
Voor docenten zijn er op aanvraag PowerPoints en links naar aanvullend materiaal (o.a. filmpjes) bij het boek beschikbaar.
Eveline van Zeeland studeerde Psychologie en Algemene Economie, doceerde aan diverse opleidingen en was HRM-adviseur. Ze werkt als docent en onderzoeker aan Fontys Hogeschool Marketing Management en promoveert op onderzoek naar neuro-onderzoek in een B2B context.