Beschrijving
In de huidige economie is het voor bedrijven essentieel om beleving en betekenis te koppelen aan hun producten en diensten. Een product of merk staat in de 21e eeuw niet alleen garant voor een bepaalde kwaliteit met functionele en emotionele waarden; het vertelt een verhaal, waardoor de gebruiker zich ermee verbonden voelt. De imagineer is de persoon die deze beleving en betekenisgeving ontwerpt en regisseert.
Dit boek gaat over de imagineer en zijn werkmethode. In drie delen wordt de manier van werken uitgelegd, onderbouwd en vervolgens verdiept.
In deel 1 staat de context centraal waarbinnen de imagineer opereert. De auteurs bespreken de belangrijkste theorie achter de veranderende economie en de relevantie van imagineering.
Deel 2 richt zich op de imagineer zelf, zijn werkproces en ontwerpmethodiek.
Deel 3 vormt de inspiratie voor het eigenlijke werk: aan de hand van oefeningen gaat de lezer op zoek naar zijn eigen imagineeringskracht. De auteurs verbinden de theorie van imagineering steeds met de praktijk. Elk hoofdstuk begint met een casus en eindigt met opdrachten en leestips. Daarnaast worden in kaderteksten voorbeelden gegeven.
De imagineer is geschreven voor alle bacheloropleidingen die zich bezighouden met dienstverlening en waarbij branding en beleving een belangrijke rol spelen. De uitgave is zeer bruikbaar voor opleidingen zoals vrijetijdsmanagement, hotelmanagement, hoger toeristisch- en recreatief onderwijs, facilitymanagement, of media- en entertainmentmanagement. Daarnaast is het bedoeld voor commerciële opleidingen waar men leert een belevenis te creëren rondom een product of dienst.
Gabriëlle Kuiper is directeur van de opleiding Kunst en Economie aan de HKU. Zij heeft haar eigen evenementenbureau.
Bert Smit is docent imagineering aan de academies voor hotel- en facilitymanagement van de NHTV.