Beschrijving
Hoe komt het dat woorden gedrag kunnen beïnvloeden? En waarom mislukt dat vaak?
Overtuigende teksten biedt een overzicht van theorieën over de invloed van taal, tekst en beeld binnen het overtuigingsproces en van het empirisch onderzoek hiernaar. De auteurs koppelen onderzoek naar de invloed van deze boodschapkenmerken aan verschillende verwerkingsprocessen. Ook besteden zij aandacht aan automatisch en beredeneerd gedrag en de rol van cultuurverschillen in het overtuigingsproces. Tot slot gaan zij in op het ontwerpen en pretesten van persuasieve teksten, waarbij zij een overzicht geven van methoden en instrumenten die je kunt inzetten om relevante informatie over de doelgroep te verzamelen. Elk hoofdstuk sluit af met praktische opgaven.
Deze herziene druk is geactualiseerd. De belangrijkste wijziging is het toevoegen van hoofdstuk 9. In dat hoofdstuk wordt beschreven welke informatie je op welke wijze kunt verzamelen om je boodschap nog beter toe te snijden op je doelgroep.
Overtuigende teksten is geschreven voor studenten aan communicatieopleidingen en studenten Nederlands en taalwetenschap. Daarnaast biedt het boek tal van praktische inzichten aan professionals, zoals tekstschrijvers of mensen in de reclamewereld.
Hans Hoeken promoveerde op een proefschrift over inhoud, structuur en stijl van teksten op de vorming van attitudes. Hij is hoogleraar Persuasieve communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Jos Hornikx is universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is gepromoveerd op een cultuurvergelijkend onderzoek naar de overtuigingskracht van evidentietypen en doet nu onderzoek naar argumentkwaliteit en de invloed van cultuur op het overtuigingsproces.
Lettica Hustinx, gepromoveerd op psycholinguïstisch onderzoek naar talige structuurmarkeerders, is universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen en onderzoekt de invloed van stilistische middelen, zoals levendigheid, op de overtuigingskracht van tekst.