Beschrijving
Studenten zullen in hun studieloopbaan geregeld schriftelijk verslag moeten doen van kleine en grotere onderzoeken. Om te voorkomen dat iedereen op zijn eigen manier verslag doet van zijn onderzoek, is het handig dat daar eenduidige regels voor zijn. Dit maakt niet alleen het schrijven, maar ook het lezen eenvoudiger. Voor de vormgeving en verslaglegging van onderzoeksverslagen gebruiken veel opleidingen in Nederland de richtlijnen opgesteld door de American Psychological Association (de APA-richtlijnen).
In De APA-richtlijnen komen naast regels voor literatuurverwijzingen in de tekst en titelomschrijvingen in de literatuurlijst, ook de regels omtrent de structuur van een verslag en het gebruik van tabellen en grafieken aan de orde. Ook wordt ingegaan op het uitvoeren van goed onderzoek. Aan de hand van veel voorbeelden laten de auteurs zien hoe studenten de regels in de praktijk kunnen toepassen.
De richtlijnen zijn geactualiseerd volgens de zevende editie van de APA manual. De voorbeelden zijn geactualiseerd en er zijn bronnen toegevoegd zoals Netflix, Podcasts, Facebook en Twitter. Ook is aangegeven hoe je naar juridische documenten en wetten moet verwijzen.
De APA-richtlijnen is een handzaam naslagwerk over ‘hoe het eigenlijk moet’ met de verslaglegging van onderzoek voor studenten in het hoger onderwijs. Het helpt hen om een helder en eenduidig onderzoeksrapport te schrijven. Studenten kunnen De APA-richtlijnen gebruiken vanaf het allereerste onderzoek in hun propedeuse en vanaf de eerste fase van het afstudeeronderzoek (de oriëntatie op het onderwerp). Voor professionals is het boek nuttig als naslagwerk.
Dr. Petra Poelmans heeft meer dan tien jaar gewerkt bij deze vakgroep en is nu als lector Motiverende Leeromgevingen verbonden aan Hogeschool Rotterdam.
Olav Severijnen is werkzaam als lerarenopleider bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg.