Beschrijving
Op welke manier kunnen (beginnende) leraren technologie en ICT inzetten als hulpmiddel bij het leren, lesgeven en organiseren van onderwijs?
OnderWijs met ICT geeft inzichten, achtergronden en ideeën voor het inzetten van technologie en ICT in het onderwijs. Hierbij leggen de auteurs de nadruk op de didactische toepassingen. OnderWijs met ICT sluit hiermee aan op de Kennisbasis ICT. Het boek begint met een inleidend hoofdstuk waarin het kader wordt geschetst over het gebruik van ICT in het lesgeven en wat je daarvoor nodig hebt om dat vorm te geven. De overige hoofdstukken vormen de praktische verdieping waarin de auteurs aan de hand van verschillende themas zoals web 2.0-technologie, digitale schoolborden en toetsen en beoordelen, uitleggen hoe het gebruik van ICT en technologie de meeste opbrengsten kunnen genereren bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. Aan het eind van het boek is een woordenlijst met afkortingen en technische begrippen opgenomen.
OnderWijs met ICT is bestemd voor studenten 1e- en 2e-graads lerarenopleidingen. Daarnaast is het geschikt voor professionals in het onderwijs.
Erik Bolhuis is hogeschoolhoofddocent Bewegen en Educatie aan de hogeschool Windesheim te Zwolle en heeft als opdracht het implementeren van ICT in de lerarenopleidingen van de hogeschool.
Aike van der Hoeff is beleidsmedewerker Onderwijs en ICT aan de educatieve faculteit van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).