Beschrijving
Digitale middelen kunnen een geweldige toevoeging zijn voor je taalles. Ze zorgen voor afwisseling in de klas, bevorderen de motivatie van je leerlingen en kunnen een goede aanvulling zijn op de huidige lesopzet. Bovendien staat het internet vol met leuke gratis tools. Maar hoe kun je die digitale middelen effectief gebruiken? Wat voor werkvormen verzin je er om heen?
Voor docenten die met deze vraag worstelen, is er nu DigiTaal. DigiTaal is een verzameling van vijftig kant-en-klare werkvormen voor de taalles. Ze zijn ingedeeld op ERK-niveau en bevatten meerdere voorbeelden voor uitbreiding naar een hoger taalniveau. Alle werkvormen in dit boek zijn gekoppeld aan een of meer intelligentiegebieden van Gardner, de verschillende 21e eeuwse vaardigheden en aan de taxonomie van Bloom. De werkvormen zijn inzetbaar bij elke moderne vreemde taal en NT2 en bieden mogelijkheden voor leerlingen met verschillende leerstijlen. Ze nodigen uit om taal te produceren in plaats van te reproduceren. Op de bijbehorende website staan de tools, hulpbronnen en een voorbeeld van Volledige Instructie.
DigiTaal is bedoeld voor iedere (aankomende) taaldocent in MVT en NT2.
Masja Mesie is een zeer ervaren talendocent en geeft al jaren trainingen op het gebied van activerende didactiek, motivatie en differentiatie op scholen en congressen. Zij verzorgt regelmatig (online) workshops voor docenten vreemde talen en Nederlands/NT2 is als trainer en adviseur werkzaam bij De Talengroep.
Guus Perry is een zeer ervaren docent en zelfstandig trainer en geeft al jaren trainingen op het gebied van activerende didactiek, motivatie en differentiatie op scholen en congressen.
Patricia Rose is een zeer ervaren docenten en geeft al jaren trainingen op het gebied van activerende didactiek, motivatie en differentiatie op scholen en congressen. Ze werkt bij SLO.